M'n vader met de bus van Doorenbos |
In een inmiddels alweer vergrijsd verleden slaagde ik na 4 of 5 keer zakken voor ’t rijbewijs. Dat lag aan mijn opgefokte zenuwen en een mallotige rijinstructeur. Van hem moest ik soms een noodstop maken voor denkbeeldig overstekend wild of hij vond mij te langzaam. Wanneer ik dan een hengst op het gas gaf en met die kleine Volkswagenkever wegspoot , was ook dat niet de bedoeling.
Mijn vader vond mij een sukkel; ik was niet flink en hanig genoeg, bovendien kostte het hem klauwen met geld. Maar hij had makkelijk praten en had z’n rijdiploma zogezegd nog in de late Middeleeuwen gekregen. Zijn rijexamen vond plaats ter hoogte van Damsterdiep Oostzijde nr. 7. Er kwam een ambtenaar. Die wees en sprak als rechtgeaarde Groninger kort en bondig:’rij daar maar heen, keren en terug komen.’
Zelf stapte hij niet in. M ’n Pa mocht ook laten zien dat hij met de T- Ford zonder geslinger achteruitrijden kon. Toe was hij geslaagd. De hele happening duurde amper een kwartier en de kandidaat hoefde nog geen 100 m te rijden.
De volgende dag kon hij met de autobus van Doornbos, zijn baas, arbeiders naar de havenwerken in Delfzijl vervoeren, want dat zo in een poep en een zucht veroverde rijdiploma was overal geldig voor.
Maar ik dus verknoeide bijna twee jaar om voor de rijbevoegdheid te slagen.
Praktisch ging het steeds mis. Ik verleende voorrang als het niet moest en bij achteruit inparkeren liet ik de auto onnodige pirouettes draaien.
Theoretisch lukte alles. Elk verkeersbord kende ik op een duimpje. Dat was een eitje en in die dagen werden stad en land nog niet ontsierd door een wildgroei aan gevarendriehoeken en verbods- en ge-
bodsborden.
Bovendien zetten nu allerlei grappenmakers eigenhandig allerlei waarschuwingsborden neer. Bij voorbeeld om te attenderen op overstekende bronstige padden.
Zelfs in een dierentuin zie je verkeersborden. Gelukkig kennen we nog geen verkeersborden voor postduiven, hoewel een waarschuwingsbord voor hyperactieve haviken, sperwers en slechtvalken misschien nog niet zo gek zou zijn.
Zelfs in een dierentuin zie je verkeersborden. Gelukkig kennen we nog geen verkeersborden voor postduiven, hoewel een waarschuwingsbord voor hyperactieve haviken, sperwers en slechtvalken misschien nog niet zo gek zou zijn.
Maar goed; alles moet zijn tijd hebben. Na de laatste maal afrijden kon de vlag uit.
Het getuigschrift was weliswaar slechts geldig voor de personenwagen maar dat mocht de pret niet drukken.
Het getuigschrift was weliswaar slechts geldig voor de personenwagen maar dat mocht de pret niet drukken.
Mijn rijstijl was rustig en anticiperend en ik werd geen brokkenpiloot zoals mijn zuster die heel knap haar examen in een keer haalde, maar na een slalom tussen wat paaltjes en bomen nooit weer een stuur aanraakte.
©.c.u.
beter alles fout doen vóór het rijbewijs dan er na.
BeantwoordenVerwijderenZo is het maar net Ton en ik heb daarna nooit rare dingen meer beleefd behalve een x in een slip
BeantwoordenVerwijderen@cor - Het is een heel gedoe. Gelukkig heb ik nooit geprobeerd om mijn rijbewijs te halen. Links en opstandig, weet je wel, autorijden dat deden wij niet...;o)
BeantwoordenVerwijderen@Stripman: zo linkshandig en hartig was ik nou ook weer niet en bovendien werd ik direct na mijn geboorte al in een motorvehikel vervoerd en dan raak je toch besmet
BeantwoordenVerwijderen@cor - Dat kan inderdaad schelen. Mijn ouders hadden geen auto, wat in arbeiderskringen in de jaren '60 en '70 wel meer voorkwam. Dus heel onlogisch was het niet dat ik er niet zo'n behoefte aan had.
BeantwoordenVerwijderenNu ben ik trouwens wel blij dat mijn vrouw en dochter beide hun rijbewijs hebben en me af en toe kunnen vervoeren...;o0