vrijdag 1 juni 2012

Journaal



Ha!, denkt u  hij gaat nu over het NOS journaal vertellen. Nou nee, dat woord betekent ook dagboek en er is de afgelopen dagen weer veel met mij en mijn duiven voorgevallen. 
Ik kreeg tenslotte het vrouwenhuis waarnaar ik op zoek was, mijn harem op zwenkwielen voor de duivinnen, zal ik maar zeggen. 
Het is een hokje van 90 bij 120 met een schuifdeurtje en een riant uitzicht geworden. Ik heb nu doffers en duivinnen gescheiden. Dat wordt tijd want  ik zou eind februari koppelen en ze moesten toch wel een paar dagen uit elkaar. Dat was voor de liefde beter, had ik gedacht. 
Maar de vogelgriep is spelbreker. We moeten nu misschien voor lange tijd onze duiven ophokken. Vliegen werd onzeker. Dat was vervelend. Maar het is ook wel relaxed; je hoeft je niet zo druk te maken en je gaat op een wat andere manier met je hobby om. 

Ik zei ‘t  al; er gebeurt veel.  Jan belt of je voer moet, komt koffiedrinken. Geert,  een andere koffieleut, steekt zijn neus in je hok, snuift in je fietsenschuur, roept; je hebt weer muizen en vraagt vervolgens waar je die mengeling vandaan hebt, want hij heeft terloops   z’n hand in je voerton gestoken. 
Collega – melkers komen op een avond  gezellig je duiven nog eens in de hand nemen en ze zeggen die en die zou ik eruit knikkeren, want de stuit is te slap, de pluim is niet goed en het evenwicht laat te wensen over. 

Voor mijn muizenprobleem bracht Marinus later in week een apparaatje met de fraaie naam; ‘pest-a-repel’ Het is iets wat je in een stopcontact steekt, ‘t lijkt een beetje op een tijdschakelaar of zo’n schemer - stekkerlampje in de kinderkamer. Het is rond, heeft een klein luidsprekertje, met daaronder een aan - uit knopje en een rood lampje dat knippert en tikt alsof  ergens een gootsteenkraantje drupt. Pest Repeller staat er schuin geschreven op. 
In de bijsluiter lees je ongeveer de volgende informatie; Deze insecten – en muizenstopper verjaagt ongewenste knaagdieren en insecten in uw huis. Nu slaan alle kakkerlakken, insecten en mieren onmiddellijk op de vlucht. De ongedierte - verwijderaar produceert geluidsgolven die de mens niet horen kan en die vervelende insecten en zo verjagen. Het zal een week of zes duren voor alle muizen de kuierlatten genomen hebben.

 ‘Hebben vliegen, kakkerlakken, pissebedden en mieren dan oren,’vroeg ik Marinus. Hij lachte:’Ze hebben  geen oorschelpen, maar dat betekent niet dat ze geen geluid kunnen waarnemen en het werkt echt hoor; bij mij heb ik geen tor of kever meer gehad en in het achterste hok vond ik zelfs een koppeltje dode muizen.’

Toen hij weg was; heb in ik de schuur staan luisteren; ik meende iets van een hoge toon te horen! Ja, ik heb goeie oren, maar ‘t kan ook de koelkast of de cv ketel geweest zijn. Intussen zijn we een stelletje weken verder en ik heb geen muis meer gezien. Dat zegt niet alles. Als Geert weer langs komt moet hij  maar ruiken want ik heb een slechte neus.

Heel geduldig heb ik een paar weken dat indrukwekkende verjaagtoestelletje uitgeprobeerd maar Geert ruikt nog steeds muizen als hij op de koffie komt. Daarom heb ik in de afgelopen winter het offensief geopend met een flinke hoeveelheid bussen  paarse en roze muizentarwe. Een aantal knaagbeesten is dat slecht bekomen, maar er zijn nog steeds wat taaie hardnekkige rakkers. Die diertjes pellen de tarwe en consumeren alleen het binnenste, de buitenkant met het meeste gif laten ze aan hun spitsneusjes voorbijgaan. Mijn Pest repeller ligt  intussen al lang en breed ergens in een verdomhoekje .
C.U.

2 opmerkingen:

Antoinette Duijsters zei

Waar is de de echte muizenvanger:-)

Unknown zei

@Antoinnette; je bedoelt mijn poes en de kater van buurvrouw Ellen natuurlijk