dinsdag 9 oktober 2012

Duifwindwijzer


In de voorbije jaren heb ik  veel duivenverhalen,mini- reportages en verslagen geschreven.
Daarbij maakte ik  onnoemelijk veel foto's en daar zit van alles tussen; geslaagd en mislukt.

Rommelend in dozen met die duif-gerelateerde foto's vond ik deze  foto van een windwijzer op een Duivenhok In Loosdrecht. De Liefhebber in kwestie, een gevreesde overnachtspeler in de regio Gooi& Eemland is al weer wat jaartjes geleden gestopt met de duivensport.

Duivenmeljker zetten van alles bij, rond en op hun huis en hok. Zo was ik ooit bij een duivenman in Eemnes  en hij had een windvaan op zijn bungalow staan met in smeedijzeren letters de naam Sint Vincent. Hij vierde  waarschijnlijk vaak triomfen op die klassieke lange afstandsvlucht.
De pijl van de windvaan wees  aan hoe de wind  waaide, maar gaf natuurlijk niet de richting van Sint Vincent.

Verder was ik ook eens op bezoek bij een liefhebber op de Duiventuin in Groningen. Die had voor zijn duiventil een zonnewijzer op het mooie gladgeschoren gazon neergezet en zodoende wist hij altijd hoe laat het was op de dagen dat de zon zich tenminste van zijn beste kant liet zien.

De duif met het olijftakje  in Loosdrecht wijst als ik het me wel herinner op de ene foto wel ongeveer naar het zuidwesten of zuidoosten.
De andere foto heb ik gespiegeld en daar waait de wind dus ogenschijnlijk uit een andere hoek

c.u.

Geen opmerkingen: