zondag 1 juli 2012

Wat ving de kat



Zondagmorgen 1 juli; op m’n  schootcomputer bestudeer ik de  Nederlandse en Poolse zondag lossingen. Dan is er lawaai in de achtertuin. De brood etende duiven vliegen op; een bliksemactie van een onbekende kat. Het dier heeft iets te pakken. Wat het is kan ik niet goed zien, want het beest stuift weg met zijn prooi , springt op de schutting en verdwijnt uit beeld.

Het gaat allemaal razendsnel: een soort hit and run –gebeuren. 
Ik zet de laptop op tafel en ren naar buiten naar de plaats delict. 

Op de tegels liggen drie slag- -of broekpennen en wat donsveertjes. Zwart-wit van kleur. Als ik de poortdeur open doe, zie ik de miauwrover aan het eind van de brandgang de hoek omslaan. Ik trek een sprintje en  loop buurman P in zijn Zondagse  outfit tegen ’t lijf. Hij staat op het punt met vrouw en kinderen naar de kerk te gaan. 
’De Poes van Ellen heeft een duif te grazen genomen’, hijg ik.
 ‘Dat doet Tijger niet’, zegt hij, ’die gaat met de  buit naar huis. ‘
’Nou hij ging anders de kant van het Kemphaanpad en de Trekvogelweg op en niet naar zijn huis in de Pelikaanstraat’, brom ik.   

Hij loopt in zijn nette pak met mij mee  om te zoeken. Ondertussen klimt zijn gezin in de nieuwe zilverkleurige bolide diehij  sinds enige tijd bezit. We geven de zoektocht in de voortuinen al gauw op en buurman mag niet te laat komen. 
‘Nou plezierige kerkdienst,’ zeg ik nog als hij instapt.  
daar heeft die boef gezeten
Hij glimlacht minzaam. Misschien is het  wel helemaal niet gepast om zoiets te zeggen bij zulke gelegenheden. Terug in de tuin pak ik de  drie veren van de grindtegels op en kijk nog eens naar de bloemborder: daar heeft dat rotbeest gezeten. 

In de keuken leg ik de veren keurig gerangschikt  op het aanrecht. Dat zijn toch niet de broekpennen van een postduif! En ik heb  geen duiven met een dergelijke kleurtekening. Wat heeft die kater of poes gevangen! Zijn het misschien de veren van een tortel! Of heeft poes eindelijk die ekster te grazen genomen die altijd zo op hem liep te schelden…. 
Als ik mijn duivenhokken inspecteer is daar alles weer rustig en zo op het oog ontbreekt  er geen van mijn trouwe vliegers. Wat heeft die vreemde kat daarnet gevangen! In elk geval geen merel, mus of kraai .Wie het weet mag het zeggen.
©c.u.

ps:  dinsdag 3 juli 12.26 uur; een katten-update 
Vandaag vond buurman Ed in het vierde kwadraat van Buurvrouw Ellens' s voortuin een flinke hoop veren en hij kwam mij melden dat  haar kater Tijger wel een van mijn duiven zou hebben opgepeuzeld. 
Nadere inspectie mijnerzijds bracht evenwel aan het licht dat het hier toch een ekster betrof . De kat had de vogel vakkundig van veren ontdaan en daarna alles tot en met de poten toe opgevreten. 
In de berkenboom aan onze straat treurt nu een mannetje of vrouwtje om haar of zijn levenspartner.

6 opmerkingen:

Antoinette Duijsters zei

Cor, ik denk een ekster.

Unknown zei

Het ljkt er veel op Antoinnette, maar ik heb geen gekrijs gehoord; de vogel was vast op slag dood

Jan de Stripman zei

Met stomheid geslagen...;o)

Athy zei

Ik zou geen andere vogel zwart-wit weten dan een ekster.Ze lijken mij bijna niet te vangen.Gelukkig geen kostbare duif.Groet!!

Anoniem zei

Als Antoinette ekster zegt, zal het wel zo zijn. Dat is dan knap van die rotkat, want naar mijn idee zijn eksters de slimste vogels die ons land kent (met de kraaien) want ik fiets elke dag een paar uur, kom vele dode vogels tegen maar hooguit 1 x in de 2 jaar een dode ekster. En dan nog een jong.

Unknown zei

@selmasalo: eksters zijn zeer gewiekst en oplettend dat is zo en in groepsverband met bijv kraaien vallen ze een peos ook wel aan heb ik wel eens gezien