dinsdag 11 oktober 2011

Duiven op zolder


duiven op zolder en op het dak

We zaten aan de koffie. Mijn schoonzoon klaagde  dat er zoveel in en aan het huis gedaan moest worden.’Ja jongen’, zei ik, ’trouwen is bouwen.’
Hij schudde ’t hoofd: daar had hij nog nooit van gehoord.
‘Het is een spreekwoord,’leraarde ik Hij greep het  spreekwoordenboek dat hij van mij op zijn verjaardag had gekregen uit de kast. Hij komt uit Marokko maar is behoorlijk aangepast.

‘Trouwen is houwen,’riep hij na wat zoeken. Je hebt het verkeerd.’
‘Houwen en bouwen kan allebei,’reageerde ik. Dat was misschien niet zo, maar ik had niet graag ongelijk.. Hij rommelde nog wat met de bladzijden en  zei:’ Hier staan ook spreekwoorden over duiven. Weet je  wel wat het betekent als je duiven op zolder houdt?’Hij lachte.
Nu schudde ik mijn hoofd.
‘Dan bied je onderdak aan prostituees.’
Hij spelde het woord nadrukkelijk en grinnikte:’Dat wist je niet hè. Hier kijk zelf maar.’

Het stond er inderdaad; tussen een paar andere duivenspreekwoorden. Een duifje zonder gal, was een heel lief en onschuldig  meisje. Dat was zo kon je lezen omdat men vroeger dacht  dat duiven geen gal hadden. En het gezegde:’Waar duiven zijn, vliegen duiven heen.’,betekende: soort zoekt soort.

Dat van die prostituees zou ik op de duivenclub beslist aan  clubgenoot Peter  moeten vertellen, want die hield een deel van zijn weduwduivinnen op zolder.

Na de koffie toen mijn dochter de kinderen naar bed bracht en  schoonzoon de afwas deed, overdacht ik mijn vergissing.
Niks geen bouwen. Trouwen was houwen of houden en dan vooral het huishouden. En ik  filosofeerde ook nog wat over duif en spreekwoord. Zouden er in de toekomst ook nieuwe en andere duifspreekwoorden in een mooi dik boek terecht komen? 
Goeie kanshebbers waren dan zeker: Hij vliegt geen deuk in een pakje boter( een favoriete uitdrukking van clubgenoot Jan) en: Ik heb je plat; een vreemde  opmerking voor een buitenstaander maar waarmee de melker bedoelt dat hij de concurrentie net voor zit. Zo had Harrie,  Wim en Theo plat op Pont St Maxcense. Heel bekend verder: hij vliegt de pannen van het dak, een gezegde dat je niet al te letterlijk mag opvatten.

In het verleden las je in advertenties vaak: Weer ontspoort een helletrein. Dat was zo bij de totale verkoping van Dr. Linsen en bij oud clubgenoot Hans die een tijdelijke allergie voor duiven had ontwikkeld.
De duiven van zo’n liefhebber raasden naar huis en waren niet te stoppen net als een trein naar de hel. Duiven en een trein naar de hel. Wie zou zoiets voor het eerst bedacht hebben?
C.U.

Geen opmerkingen: